Start punt -> Albums -> Huttentocht bij de Ortler

Wandelen rondom de Ortler in Sud-Tirol

Dit fotoboek bevat een fotoverslag van mijn vakantie in Südtirol in het noorden van Italië. Het is de reis 'Italië - Ortler' (10 dagen) van SNP van 16 juli t/m 25 juli 2010.
De wandeltochten gingen langs berghutten op de flanken van de Ortler en andere bergen in het Italiaanse Alpen.

Inhoudsopgave

De fotoboek

De fotoboek is opgedeeld in de volgende hoofdstukken:

Dag 2 en Dag 3 - 17 en 18 juli 2010

Na een (enigszins vertraagde) trein- en bus reis, beginnen we met een korte wandeltocht naar de Zufallhütte. Deze wandeling is een lichte warming up voor de komende dagen.

Op de tweede dag ruiken we aan het echte werk: de eindmorenen en gletsjers van de Hohen Ferner gletsjer en Zufallspitze.
Stijgen: 906 meter
Dalen: 917 meter
Duur: 7h52

Dag 4 - Maandag 19 juli 2010

De eerste dag van de trekking. Vandaag begint het echte werk: over de bijna 3000 meter hoge pas Sällentjoch naar de hut Rifugio Silvio Dorigoni. We gaan van een 'duits' dal naar een 'italiaans' dal, langs flinke rotsen, ijs en sneeuw.
Stijgen: 1035 meter
Dalen: 861 meter
Duur: 7h54

Dag 5 - Dinsdag 20 juli 2010

We lopen verder naar de Höchster Hütte. Vandaag scoren we onze top: de Gleck (2957m). Ik kies voor de korte route: een mooie tocht langs alpen weide, meertjes met kikkervisjes, 'ontplofde' rotsen en het rinkelen van de bellen van de schaapskudde.
Stijgen: 1139 meter (-350 meter)
Dalen: 1014 meter
Duur: 8h29 (-1h30)

Dag 6 - Woensdag 21 juli 2010

De eerste trektocht eindigt weer bij de Zufallhütte. Maar om daar te komen moeten we eerst nog een pittige tocht maken naar de 2888 m hoge Soyscharte. Daarna volgt een lange afdaling met een korte pauze bij de Soy-alm hutte.
Stijgen: 1243 meter
Dalen: 1796 meter
Duur: 9h26

Dag 7 - Donderdag 22 juli 2010

De tweede trektocht op weg naar de Ortler. Vanuit de Zufallhutte omhoog naar onze eerste pas boven de 3000m: de Madritschjoch (3123 m). Bij deze pas ligt de Hintere Schöntaufspitze top (3325m), met een geweldig uitzicht over de dalen. Na een heerlijk 'Frankfurter wurst mit pommes' in de commerciele Madritschhutte, trekken we verder over de rotsen en het ijs van de morenen van de Suldenferner gletsjer, met een geweldig uitzicht op de Ortler. We eindigen bij de hut met het beste uitzicht: Hintergrathütte.
Stijgen: 1416 meter
Dalen: 1039 meter
Duur: 8h45

Dag 8 - Vrijdag 23 juli 2010

Een (relatief) korte tocht naar de Tabarettahütte, die op de helling van Ortler ligt. Ik maak er een rustig dagje van met een lange stop in de K2 hutte. Het laatste deel van de tocht begint het te regen, met meer regen en wat onweer in de avond.
Stijgen: 717 meter
Dalen: 811 meter
Duur: 5h59

Dag 9 - Zaterdag 24 juli 2010

De laatste dag: in de ochtend wandelen we naar onze eindbestemming. Om 9 uur nog snel een bakkie koffie in de Payerhutte. Door de sneeuwval van de nacht en de ochtend geeft deze tocht een dramatische sfeer.
We eindigen in een mooi hotel in Trafoi, onderaan de Stelvio pas. Ondanks de onze 'odor', krijgen we toch een lekkere lunch. Daarna douchen en in de bus en trein weer terug naar huis.
Stijgen: 548 meter
Dalen: 1570 meter
Duur: 4h48

Totaal:
Stijgen: 7408 meter
Dalen: 8061 meter
Duur: 54h55
Met dank aan Simon Vuuregge voor de stijg- en daal-meters.

VLNR: staand: Irene, Cees, Fred, Nico, Manon, Heleen, Simon, Johan, Brenda, Claudia, Marlies en Jaap
Zittend: Albert, Paul, Karin, Arjan

Naar boven

Andere Foto albums

Andere foto albums van deze reis zijn te vinden op:

Het reisprogramma: Ortler reis

10 Daagse trektocht langs de König von Südtirol, rugzaktrekking met gedeeltelijk bagagevervoer, langs berghutten, groepsreis door SNP.

Twee minitreks door het meest vergletsjerde berggebied van de Italiaanse Alpen, en onderlangs de twee kilometer hoge noordwand van de Ortler. Dicht onderlangs gletsjertongen, over puinhellingen en vriendelijke almen ronden we de Koning van Südtirol. Gewicht van de rugzak blijft beperkt. Overnachting in berghutten hoog in het Stelvio Nationaal Park.

Dag 1 - 17 juli 2010

In de loop van de avond vertrek per nachttrein vanuit Arnhem.

Dag 2 - 17 juli 2010

In de loop van de ochtend arriveren we per trein in Bolzano. Aansluitend rijden we nog 2 uur verder per touringcar of minibus door het Vintschgau, een breed dal waar een groot deel van de Europese appels wordt geteeld. Wanneer we het nauwe zijdal van Martell inrijden, verandert het landschap abrupt en krijgt een karakter dat we eerder met Oostenrijk associëren. Het Martelltal is dan ook geheel Duitstalig. Halverwege het dal stappen we uit en genieten van een lekkere lunch in een restaurant. Na de lunch wandelen we naar de Zufallhütte waar we ook onvernachten. Door een vertraging met de trein hadden we vandaag een kort wandeling naar de hut.

Dag 3 - 18 juli 2010

Na een stevige klim bereiken we de Martellerhütte, die op een rotsachtige punt tussen de eindmorenen van de Hohen Ferner gletsjer en de grote ijsmassa van de Zufall Ferner ligt. De Zufallspitze, ofwel de Monte Cevedale is met 3769 meter de op één na hoogste top van het Ortlermassief. Grote gletsjers en ijsvelden bedekken de top van deze Alpenreus. Vanaf de op 2610 meter hoogte gelegen hut maken we een rondje naar de rand van de Hohen Ferner gletsjer en vervolgens keren we langs een indrukwekkende waterval terug naar de Zufallhütte. Lengte 12 km, 675 m stijgen en dalen, wandelduur 5 uur.
We overnachting weer in de Zufallhütte.

Dag 4 - 19 juli 2010

We beginnen aan onze eerste minitrek en nemen wat extra bagage voor de komende twee nachten in onze rugzak mee. De rest blijft in de Zufallhut, waar we over drie dagen weer terugkeren. Een inspannende klim over puinhellingen en sneeuwvelden voert ons naar de bijna 3000 meter hoge pas Sällentjoch. Aan de andere zijde dalen we af in de brede bergkom van het Valle Laghetti di Sternai. Voor ons uit strekt zich het diepe Val di Rabbi. Aan deze zijde van de bergen spreekt men Italiaans. Na aankomst in Rifugio Silvio Dorigoni kunnen de liefhebbers nog naar één van de ronde Laghetti di Sternai wandelen, op 45 min van de hut.
Lengte 11 km, 1000m stijgen en 850m dalen, wandelduur 6 uur.
Overnachting in de hut Rifugio Silvio Dorigoni, Val di Rabbi.

Dag 5 - 20 juli 2010

Hoog over de flanken van het Val di Rabbi vervolgen we onze rondtocht om het massief van de Lorchenspitze en de Eggenspitze. De hellingen op deze naar het zuiden gerichte vallei, kennen een opvallende bloemenrijkdom. We klimmen naar de top van de Gleck (2957m) met een schitterend uitzicht. Tijdens de afdaling naar de Rif Stella Alpina nabij het Lago Corvo, passeren we enkele fraaie kaarmeren. Na de lunch klimmen we over een 2e pas en wandelen verder naar een hooggelegen stuwmeer. Daar nemen we onze intrek in de Höchster Hütte, die omsloten wordt door de verijsde toppen van de Eggenspitze, Lorchenspitze en de Zufrittspitze.
Lengte 15 km, 1100m stijgen en 1000m dalen, wandelduur 7 uur. Wandeling is eenvoudig in te korten met 4 km en 350 hoogtemeters.

Dag 6 - 21 juli 2010

Eerst dalen we af naar een bospad bovenlangs de Weisbrunnersee achterin het Ultental. Dan volgt de klim naar de 2888 m hoge Soyscharte. Hier duiken we over een stenige helling het Martelltal weer in en wacht ons een lange, steile afdaling. Hierbij passeren we alle vier de vegetatiezonen van het Ortlermassief. Van de Nivale met spaarzame begroeiing van oa. gletsjerranonkels, de Alpiene zone met bloemrijke almen. Na wat lekkers te hebben gedronken bij de zomerboerderij Soyalm, duiken we het sub-alpiene lariks- en sparrenbos in en net boven de dalbodem zien we de eerste loofbomen en hebben we de Montane zone bereikt. De afdaling eindigt bij het restaurant Waldheim onderin het dal. Na een korte transfer en een laatste wandelingetje van een half uur zijn we terug in de vertrouwde Zufallhütte.
Lengte 17 km, 1200m stijgen en 1800m dalen, wandelduur 8 uur.
We overnachting in wederom in de Zufallhütte.

Dag 7 - 22 juli 2010

Opnieuw nemen weer wat spullen voor de komende twee nachten mee. Door het Madritschtal klimmen we naar het hoge Madritschjoch (3123 m). Steile gletsjertongen hangen tegen de steile noordwand en voeden de brede ijsgordel van de Suldenferner. Schrik niet als u tijdens de afdaling naar de grote Schaubachhütte enkele yaks ziet grazen: ze zijn door de beroemde bergbeklimmer Reinhold Messner aan de gemeente Sulden geschonken en de dieren voelen zich hier blijkbaar thuis. Door het goede weer nemen we de morenen van de Suldenferner gletsjer, met zicht op de Ortler, omhoog naar de prachtig gelegen Hintergrathütte.
Lengte 14 km, 1200m stijgen en 800m dalen, wandelduur 6 uur en voor de beklimming van de Hintere Schöntaufspitze van 3325m een extra 200 hoogtemeters en 1 uur wandelen bij.
Overnachting in de Hintergrathütte boven Sulden

Dag 8 - 23 juli 2010

We vervolgen onze weg onderlangs de steile noordwand van de Ortler. Het prachtige pad voert ons hoog boven de vallei van Sulden en leidt ons afwisselend over met vegetatie bedekte ruggen, met puin gevulde kommen, over grindhellingen en langs steile rotswanden. De korte wandeling van vandaag voert ons langs de moderne K2 hut, nog een herinnering aan de Himalaya. Na enkele uren wandelen bereiken we de eveneens prachtig gelegen Tabarettahütte, die bovenop een smalle rotsrichel ligt. De middag is ter eigen besteding en kan gevuld worden met zalig-nietsdoen. Wie wil kan lopend of per kabelbaan vanaf de K2 hut afdalen naar Sulden en daar een bezoek brengen aan het leuke kerkje of het Messner Mountain Museum, gewijd aan de gletsjers.
Lengte 7 km, 700m stijgen en dalen, wandelduur 3,5 uur.
Overnachting in de Tabarettahütte boven Sulden.

Dag 9 - 24 juli 2010

Een korte, steile klim brengt ons op de beruchte Payergrat, waarlangs de belangrijkste klimroute naar de top van de Ortler voert. Bovenop de graat balanceert de gelijknamige hut, op 3029 meter hoogte. Vanaf de hut lijkt de top van de Ortler binnen handbereik, maar het zijn nog altijd 900 meters hoogteverschil naar de top. Aan de westzijde kijken we uit over diepe Trafoiertal en de indrukwekkende reeks ijstongen van de Trafoier Eiswand. Er scheidt ons nog een lange afdaling van het genot van een lunch in het uitstekende hotel in Trafoi. Na lunch en warme douche, stappen we in een busje dat ons naar Bolzano brengt waar we op de nachtrein stappen. Lengte 8 km, 550 m stijgen en 1550 m dalen, wandelduur 4 uur.
Overnachting in couchettes in de trein.

Dag 10 - 25 juli 2010